Vilken myndighetsstart

2013-09-10 07.49.03

 

på denna veckan… i förmiddags var jag med en vännina som har Dyslexi för att underlätta Arbetsförmedlingsprocessen med henne. Vi klev in på Arbetsförmedlingen i Helsingborg kl 10 när de öppnade upp dörrarna… vilket bemötande (under all kritik)… efter 45 minuter väntan, – blev det min vänninas tur att få hjälp. Jag sa då att, det skulle diskuteras sekretessuppgifter, vilket inom myndighetssammanhang innebär att man behöver hantera det i enskilda rum. Arbetsförmedlaren i Helsingborg, förstod inte detta… men efter några minuters bra diskussion flyttades vårt samtal in i ett rum. Arbetsförmedlaren knappade in hennes personnummer och fick inte upp så mycket information.

Då ville vi  visa och få inscannat ett Dyslexiintyg för att hon skulle få rätt hjälp direkt. Då tvärvägrade hon att hjälpa oss. Detta är ett ”handläggarärande” vilket innebär att ni behöver boka tid med din ”ordinarie” AF handläggare. Då frågade jag om det fanns någon rehabhandläggare tillgänglig. (Rehabhandläggare får man om det är specifika äranden inom AF olika kodningar.) Vilket AF handläggaren inte kunde svara på då hon sa i ”fronten” på kundmottagningen. Med andra ord… kändes vårt besök och samtal med henne… som att prata med en väg…

Väldigt irriterade gick vi ut. Då tog jag tag i situationen och har nu kontaktat högre uppsatta tjänstemän då flera andra kunder på AF kontoret i Helsingborg upplevde samma sak.

Bemötande, det är en VÄLDIGT VIKTIG sak att kunna göra på rätt sätt inom myndighetsvärlden anser jag. Jag anser att man som anställd i en myndighet har ”ansiktet utåt”, vilket för mig gör att man bemöter ”kunderna/medborgaren” på ett trevligt och konkret trevligt sätt.

Nu rullar bollen vidare… som ni vet.. ger sig Plunteman inte så lätt. 😉 Att få rätt hjälp och bemötande är väldigt viktigt, oavsett hur stressad situationen är. Speciellt tycker jag att det är viktigt inom myndigheten Arbetsförmedlingen som jag har till uppgift att ”förmedla jobb”. Jag har förståelse för att ”tryckte” är hårt på tjänstemännen inom myndigheten, men lite medmänsklighet vore inte fel.

Mina tidigare erfarenheter inom Arbetsförmedlingen är mycket positiva. Speciellt då bemötande är helt ”annorlunda” om man jämnför mellan Arbetsförmedlingen i Staffanstorp och Helsingborg.
Staffanstorps AF kontor får **** (fyra) stjärnor
medans Helsingborgs AF kontor får * (en) stjärna.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.