allt mera för de arbetssökande medborgaren. Kraven ökar nu på ett sådant sätt att man numera ska skicka in dokumentationsuppgifter via nätet, vad man gör om dagarna när man är arbetssökande.. via nätet? Hur gör jag då, om jag inte kan eller har en dator? Står ni för kostnaden då?
Ja, det var en fråga som jag idag fick höra när jag var på ett möte inom Tillgänglighet i Malmö Stad. Många brukare i olika organisationer, många samhällsmedborgare som på olika sätt inte har tillgång och kunskap till verken BankId eller E-legitimation. Hur tänker sig våra statliga myndighet Arbetsförmedlingen här?
Jag har full respekt för samhällsapparten, att underlättare för Arbetsförmedlingens medarbetare på olika sätt. Då de ofta har allt mellan 50 till 300 kunder per månad att hjälpa framåt. Ett enligt mig, väldigt stor belastning på olika sätt. Från och med idag den 1 oktober börjar en ny teknisk funktion att gälla för en av tre anpassnings-”fas”-grupper, nämligen att lämna in Aktivitetsrapport via nätet. Man kommer successivt att balansera in alla arbetssökande i det nya Aktivitetssystemet, men allt behöver sin tid och därav tar man det i tre olika steg.
Nu är bara min fråga. TILLGÄNGLIGHETEN – hur jobbar man med den och hur fungerar olika hjälpmedelsprogram i detta nya fina och underlättande arbetssättet? Jag tycker att det ser hyfsat lätt ut. Samtidigt som jag har full förståelse för att samhällskraven på olika sätt öka för medborgargrupper är arbetssökande, men samtidigt har alla inte ekonomi till en dator eller ens har kunskap kring denna tekniska värld. Hur gör/tänker ni är?
Tänker sig Arbetsförmedlingen att man ska ”utbilda” medborgare i datorkunskap nu kanske? Detta hade verkligen varit spännande att få svar på!!