All respekt till lärarnas villkor – är rubriken

Sverige har sen några veckor tillbaka, en ny RödGrön regering med Stefan Löfven som statsminister. En regering som nu på olika sätt försöker bygga nya vägar för att få rätt på välfärden. En välfärd som Sverige är i ett stort behov av, speciellt inom skola, vård och omsorg. Som behöver stora förbättringsåtgärder.

1061 - Anhöriga och frivilliga

 

För några veckor skrev utbildningsministern Gustav Fridolin ett Debattinlägg som med rubriken ”Jag tror inte att vi ska diskutera skolan som om den vore ett stycke nyttigt hårt bröd” – en rubrik och text som tydligen fått en helt annan innebörd än vad som var tänkt!

Jag skulle vilja säga som så, min uppfattning var den som Gustav nu förtydligar på olika sätt ”All respekt till lärarnas villkor” – där han också menar att medias uppfattning och till viss del även rubrikssättningen kan påverka och ger eleverna en helt annan uppfattning, då de kanske ”snabbt” bara tar upp hälften av själva budskapet som ska nås ut.

Det jag också tycker är värt att ta en funderare på är detta textstyck:
”Detta försökte jag säga i en höstlovshälsning på nätet till Sveriges lärare. Jag lovade att lita till Sveriges lärare, att göra mitt för att lärare ska få mer tid för sitt arbete och att hålla ideologin utanför varje lärares klassrum. Sådant som betyg, kursplaner och läroplaner ska formas utifrån övertygelsen om att varje elev kan tänka kritiskt, bilda sig en egen uppfattning och har rätt att få växa till de människor man vill vara. De ska inte målas om varje gång regeringen byter färg, utan bygga på forskning och erfarenhet om hur kunskap kan nå varje elev.” – utdrag ur denna textlänk (sjätte stycket).

Skolpolitik för mig. Det är en politik väldigt snarlik den Gustav beskriver i sin text. Oavsett vilket regeringsfärg vi har. Behöver skolan väldigt mycket mera medel för att stärka elevernas/individernas kunskapsinlärning. Att läraryrket behöver stärkas med högre löner det är viktigt. Samtidigt är det också viktig med en till eftertanke:

Det är våra pedagoger som (förhoppningsvis) hjälper dagens ungdomar med den kunskapsinlärning som de behöver rustas med inför framtiden. Skola, vård och omsorg är inga ”enheter/avdelningar” som man på olika sätt kan minska resursfördelningen på. Där behöver vi ett välfärdsSverig med tydliga riktlinjer och beredare kunskapsinlärningsmöjligheter. Ett fungerande välfärdsSverige fungerar bäst då våra skolresultat är på en relevant nivå och inte bara för att följa en ”J_vla” massa siffror och statiskmätningar. Kunskapsinlärningen, omvård och omsorg kan inte mätas i olika resultat. Det kräver medmänsklighet och framtidslösningar som är långsiktig och genomarbetade på olika sätt.

 

Tack Gustav för att du är en tydlig utbildningsminister. 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.