Även rektorer som

images (3)

ytterst ansvariga över våra skolor och elever behöver få kunskap kring våra olika funktionsnedsättningsområden. Jag sitter och läser HSO Riksförbunds utskick nu under valåret. Det är ju i mina ögon ”katastrof” att ”nyutbildade” rektorer från rektorsutbildningen inte på sina ytterligare 30 högskolepoängs utbildning får lära sig kring tillgänglighet, övergripande kring olika funktionsnedsättningar – vilket jag tycker är så otroligt viktigt.

Tänk så många nya och anpassade ”miljöer och skolområden” som byggs om och nybyggs, – som inte ens klarar av de nya lagar och regler inom tillgänglighetsområdena.

Sen handlar det ju inte bara om att investera i hissanläggningar och ramper, – hur tänker vi kring syn, hörsel och andra såkallad ”dolda” funktionsnedsättningar? Dyslexi, Dyskalkyli, nötallergi med flera? Dessa individer finns också inom skolans värld. Dyslexi som exempel, ljudfiler, – en enkelt uppbyggd datorbas där pedagogen lägger upp sitt dokument i PDF-format, i ljudfils-format och där individen får lära sig att använda sitt hjälpmedelsprogam, kan ta till sig utav kunskapen som övriga i gruppen får på lektionen.

Jag tänker som såhär!! Vi är en otroligt stor grupp inom de olika Ideella Organisationerna som besitter så mycket kunskap, kompetens och färdigheter. HSO som exempel, på dels kommun, läns och riksnivå! Köp in våra ”tjänster” som föreläsningarna med mera för att skolpersonal, tjänstemän i kommuner, regionerna och statens olika myndigheter ska få mera kunskap och kompetens.

images (1)

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.